• CEO Elon Musk van Twitter eist nu dat bedrijven betalen voor toegang tot de API van Twitter, die hiervoor altijd gratis was.
  • Dienstverleners zoals de metro van New York plaatsen nu geen updates meer op Twitter, zelfs niet nadat de API voor hen weer gratis werd.
  • Voor dit soort partijen zou Whatsapp een goed alternatief kunnen zijn.
  • Lees ook: Niemand lijkt te snappen waarom Elon Musk Twitter in superapp X wil veranderen

Elon Musk is langzaamaan zijn plannen om geld te verdienen aan de toegang tot de API van Twitter aan het terugdraaien.

Een API is een stukje software dat twee verschillende programma’s met elkaar kan verbinden, waardoor ze met elkaar kunnen communiceren. In dit geval dus de software van een bedrijf met die van Twitter. Het stelt programmeurs onder andere in staat om automatisch aangestuurde Twitter-accounts aan te maken.

In een recente tweet laat Twitter weten dat bedrijven die informatie delen als dienstverlening, weer gratis gebruik mogen maken van de API. Het is een opmerkelijke stap van Musk, die op elke denkbare manier geld probeert te verdienen aan Twitter.

“Publieke toepassingen vormden altijd een van de belangrijkste gebruiksredenen achter de Twitter-API”, zegt Twitter in de post. “Geverifieerde overheidsbedrijven of publieke diensten die updates tweeten over het weer, transport of noodgevallen, mogen de API voor deze essentiële doeleinden gratis gebruiken.”

De verandering doet vermoeden dat Twitter betrouwbare en snelle informatiebronnen harder nodig heeft dan dat de diensten die deze informatie leveren.

Het terugdraaien deels weer gratis maken van de API van Twitter, gebeurde kort nadat de Transit Authority van New York (MTA), die verantwoordelijk is voor de stedelijke metro, het busvervoer en de Long Island Rail Road en Metro-North Railroad spoordiensten, abrupt stopte met het gebruik van het sociale mediaplatform.

Nadat bekend werd dat Twitter de API weer openstelt, liet de MTA weten blij te zijn "dat Twitter de toegang tot de API weer gratis heeft gemaakt voor de MTA en andere publiekelijke dienstverleners". De transportdienst gaf aan te heroverwegen of men weer gebruik zou gaan maken van het platform.

Voordat de MTA met dit bericht kwam, lieten andere publiekelijke instellingen, zoals de partijen die het weer en het openbaar vervoer volgen in San Francisco, weten dat ze door de kosten geen toegang meer zouden hebben tot Twitter. Ze vroegen hun volgers om andere manieren te vinden om toch toegang tot de informatie te krijgen.

KLM en Air France hebben onlangs ook besloten om te stoppen met het aanbieden van klantenservice via Twitter. Of dit te maken heeft met de betalingseis van Twitter, is niet duidelijk. De Nederlandse Spoorwegen maakt nog steeds gebruik van Twitter voor het leveren van updates, al is onbekend of het bedrijf hiervoor moet betalen.

Betalen voor toegang tot de API van Twitter

In februari maakte Musk voor het eerst bekend dat hij geld wilde vragen voor toegang tot de API van Twitter. Eind maart begon het bedrijf met de uitrol van het betaalsysteem, waarbij gebruikers werden ingedeeld in verschillende klassen met daaraan gekoppeld verschillende bedragen.

Analisten hebben de vraag opgeworpen in hoeverre afhankelijk zelf afhankelijk is van real-time informatie. Hebben de makers van deze data Twitter nog wel nodig of geldt dat vooral andersom?

Twitter leunt zwaar op de interactie tussen partijen die informatie delen en de gebruikers van de chatdienst. Als de data stroomt, blijven mensen waarschijnlijk terugkomen naar Twitter. En als het publiek blijft hangen, bereiken de makers hun doel en blijven ze content delen. Musk lijkt dit niet in te zien.

Kan Twitter geld vragen aan publieke diensten?

Volgens een woordvoerder van de MTA vroeg Twitter maandelijks 50.000 dollar om gebruik te kunnen blijven maken van de Twitter-API. De transportdienst van New York werd ingedeeld in de hoogste klasse en moest dus ook de hoofdprijs betalen. Maar de dienstverlener weigerde en zei voortaan op de eigen communicatiekanalen te vertrouwen om reizigers te informeren. Dat besluit was een verrassing voor Musk, vertelde een bron die bekend is met de zaak.

"De MTA betaalt techplatforms niet voor het publiceren van informatie. Het heeft eigen middelen ontworpen die dienstmeldingen direct kunnen doorgeven", zei hoofd klantenservice Shanifa Rieara van de MTA in een verklaring. Daarbij liet ze ook weten dat Twitter al enige tijd in toenemende mate onbetrouwbaar werd. De dienst zou meerdere keren onbereikbaar geweest zijn in de afgelopen weken.

WhatsApp is een goed alternatief

Sinds de MTA is gestopt met het delen van updates via Twitter, stuurt de transportdienst klanten naar de eigen website voor informatie. Daarnaast maakt de MTA gebruik van WhatsApp, een onderdeel van Meta, om direct contact te hebben met klanten over de dienstverlening en mogelijke problemen. Het zou een goed alternatief kunnen zijn voor Twitter om eenvoudig en laagdrempelig contact te onderhouden met reizigers.

LEES OOK: Elon Musk geeft toe dat hij geen tweets meer moet sturen na 3 uur ’s nachts: ‘Ja, ik heb mezelf verschillende keren in de voet geschoten’